Skulle du vilja resa bakåt i tiden? Då borde du läsa det här

Forskare har hittat en ny typ av atomer som kan förändra allt, och de kan berätta mer om tidsresor

De nya isotoperna är päronformade, och pekar alltså åt ett särskilt håll

Radium-224 hittades redan 2013, men nu har man även sett att Barium-114 har samma skumma form.

Den asymmetriska päronformen har stor betydelse för de fysikaliska lagarna.

Bland annat tror man att de bevisar att tidsresor bakåt i tiden är omöjliga.

Redan 2013 hittade man i CERN en väldigt speciell i isotop, Radium-224, och nu har man hittat ytterligare en, nämligen Barium-114. Så vad är det som är så speciellt med de här atomerna? Jo, de är formade som päron.

Science Alert förklarar mer om den nya upptäckten. Man har tidigare sett atomer i tre former – rund, diskusformad eller som en rugbyboll. Gemensamt för alla de formerna är att de är symmetriska och alltså har samma massa i båda ändar. Att de här nya isotoperna istället päronformade, alltså asymmetriska, gör att man eventuellt måste ifrågasätta de fysiska grundlagarna.

Eftersom päronformen gör att atomerna har sned massafördelning kan den utmana partikelfysikens standardmodell, som kräver ett väldigt symmetriskt universum. De här små kunskapsfrukterna kan alltså leda till en helt ny teori.

Men mer intressant är att det verkar som att päronpartiklarna "pekar" åt ett särskilt håll, nämligen framåt i tiden. Det här är nytt eftersom de fysiska grundlagarna egentligen inte gör någon skillnad på vilket håll tiden går. Enligt en ny hypotes så skrotar de här nya atomerna den idén, eftersom deras pekande gör att tiden bara kan röra sig åt ett håll. I förlängningen betyder det att tidsresor bakåt blir omöjliga, vilket såklart är hur trist som helst.

Andra partiklar som är värda lite uppmärksamhet är de här som NASA hittat sjukt långt bort. Fast det kommer tyvärr ta ett tag innan vi hittar liv i rymden.

Tror du att tidsresor är möjliga?

Av Lisa Aggeborn