​Chansen att vi är ensamma i universum är 1 på 10 000 000 000 000 000 000 000

Om det här stämmer finns det i princip garanterat liv på andra planeter. Vi har bara inte hittat det ännu.

OBS! Bilden till vänster föreställer inte ett par riktiga utomjordingar. Bilden till höger är dock en riktig nebulosa.

Utomjordiskt liv forskas det så klart en hel del på. Detta av ren nyfikenhet, men också för att försöka hitta förklaringar på hur livet uppstod från första början.

I en ny studie presenteras nu en uträkning av hur stor (eller liten) sannolikheten är att vi är ensamma i universum. Studien har använt sig av några nyligen upptäckta exoplaneter för att skapa en matematisk formel som ger oss svaret.

Chansen att vi är ensamma är en på tio miljarders biljoner, eller utskrivet i siffror: 1 på 10 000 000 000 000 000 000 000. Det mesta pekar alltså på att vi inte är ensamma i universum.

Uträkningen är så klart ganska ungefärlig och bygger till viss del på gissningar, men det är ändå den mest exakta uträkningen hittills. Vill du läsa mer exakt hur den gjordes kan du kolla in här.

Tror du att det finns liv på andra planeter?

Av Totte Löfström