Som besökare på Left Side Of The Brain samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Känner du dig höstdeppig? Så här kan du lösa det

Många tycker om när det blir lite svalare och när löven byter färg, men hösten kan även föra med sig sämre saker.

Många känner att de blir lite låga när det blir höst.

Det är väldigt vanligt och beror bland annat på att vi får så lite solljus.

Känner du dig lite deppigare än vanligt, nu när sommaren definitivt är förbi? Om ditt svar är ja, så är det inget märkligt. Vi påverkas nämligen ganska mycket av årstidsväxlingarna, och just den här växlingen är sällan positiv.

Höstdepression, som på engelska kallas SAD (Seasonal Affective Disorder) är en mycket verklig diagnos, som främst beror på att ljuset förändras. Vår kropp märker nämligen väldigt tydligt att det obönhörligen håller på att bli riktigt mörkt.

Vår hjärna reagerar nämligen mycket på ljus, och när vi får för lite av det så påverkar det halten av seratonin. Detta så kallade lyckohormon gör att vårt humör stabiliseras och ser till att vi helt enkelt mår bra. Förutom detta så stör ljusbristen vår cirkadiska rytm, vår inre mat- och sovklocka, vilket påverkar alltifrån aptit till hur trötta vi är på morgonen.

Men om du känner att hösten gör dig lite låg så finns det saker du kan göra. Se till att utnyttja det lilla ljus som faktiskt finns, och spendera så mycket tid som du kan utomhus.

Sedan får du ta hand om dig ordentligt, och ät och träna lite extra duktigt. Dålig kost och brist på fysisk aktivitet kan nämligen även det påverka ditt humör negativt. Se även till att planera in roliga saker – oavsett om det är att spendera tid med vänner eller en riktigt härlig filmkväll.

Det bästa med att vara lite säsongs-nere är just att det är kopplat till årstiden, och kommer att bli bättre när det blir ljusare igen. För några få procent så kan det dock utvecklas till klart mer än lite nedstämdhet och bli en riktig höstdepression.

Om din lilla humördipp inte går över är det alltså viktigt att du söker hjälp. SAD kan nämligen behandlas, bland annat med antidepressiva läkemedel eller med ljusterapi.

Läs mer, på engelska, på Huffington Post.

Om du mår lite dåligt kan du testa att vara snäll, eftersom det gör dig lyckligare. Men om du ibland upplever en känsla av tomhet, kan det vara så att du helt enkelt är väldigt tom.

Blir du låg på hösten?

Av Lisa Aggeborn
publicerad 2016-10-10 11:29
I denna artikel: Säd Vetenskap höstdepression